Medewerker
Tony Koltz
Shadow warriors : inside the Special Forces
Utrecht: Bruna, 2002
564 p.
90-229-8649-7

Special Forces is het derde boek in een reeks rond bevelhebbers van het Amerikaanse leger. Voorafgaand waren er de boeken Woestijnstorm (met generaal Chuck Horner) en Slag om Koeweit (met generaal Fred Franks). Deze keer is het geheel geconcentreerd rond de militaire carrière van generaal Carl Stiner. Diens militaire loopbaan wordt door Clancy aangewend om heroïsch te doen over de Amerikaanse Special Forces: hoe ze zijn ontstaan, welke opdrachten ze hebben uitgevoerd, de ellenlange weg tot wat de Special Forces op de dag van vandaag voor Amerika en de wereld te betekenen hebben.

In het grootste deel van het boek wordt de gepensioneerde Stiner aan het woord gelaten. Hij vertelt zijn militaire levensverhaal, te beginnen in de jaren '50 met zijn opleiding en oeverloze training tot supermilitair, daarna over zijn deelname aan de Vietnamoorlog als een groene baret, diverse opdrachten in het Midden-Oosten en als afsluiter van zijn carrière als hoofd van Socom (US…Lees verder
Tom Clancy staat bekend als een van de beste hedendaagse schrijvers van technothrillers. Veel van zijn verhalen zijn inmiddels verfilmd. Dat hij zijn huiswerk doet en weet waar hij over schrijft, bewijst hij ook met non-fictiepublicaties waarin hij uitgebreid de taken, de organisatie, de middelen, de werkwijzen en vooral de praktijkervaringen beschrijft van Amerikaanse militaire organisaties als de mariniers, de luchtlandingseenheden, nucleaire onderzeeboten en vliegdekschepen. In deze uitgave schenkt hij uitgebreid aandacht aan de Special Forces, een verzamelnaam voor de Amerikaanse commando-eenheden van de diverse krijgsmachtdelen. Hij beschrijft op een uiterst boeiende wijze de ontwikkelingen die hebben geleid tot de huidige eenheden als de Navy Seals, de 'groene baretten', de Rangers en de Delta Force. Talloze praktijkvoorbeelden van operaties uit verleden en heden geven de lezer een duidelijk beeld hoe problemen in de wereldpolitiek op vaak onconventionele wijze worden opgelost. …Lees verder

Over Tom Clancy

CC BY-SA 2.0 - Foto van/door Gary Wayne Gilbert

Thomas Leo (Tom) Clancy jr. (Baltimore, 12 april 1947 – aldaar, 1 oktober 2013) was een Amerikaans auteur van politieke thrillers, gebaseerd op concepten ontleend aan inlichtingendiensten en de militaire wetenschap; zijn naam is tevens een generieke aanduiding voor soortgelijke boeken die door andere auteurs worden geschreven.

Zijn vroege boeken ontlenen hun thematiek uit de Koude Oorlog. Clancy bereikt in zijn boeken door nauwgezet onderzoek een grote mate van realisme. Hij besteedde aandacht aan (fictieve) ecopolitieke motieven en achtergronden, in het bijzonder ook aan de technologie die bij missies wordt ingezet. Meerdere boeken zijn verfilmd. Ook werkte hij mee aan een aantal computerspellen waarvan de Rainbow Six-serie, de Splinter Cell-serie en de Ghost Recon-serie het bekendst zijn.

Clancy droomde als kind al van een militaire loopbaan, maar een oogprobleem (hij droeg een zeer sterke bril) deed die droo…Lees verder op Wikipedia