Brandhaard
Tom Clancy Steve Pieczenik
Balance of power
Utrecht: Bruna, 1998
311 p.
90-229-8420-6

Tom Clancys Op-center bedwingt politieke brandhaarden waar ook ter wereld. In dit vijfde deel is Spanje het strijdtoneel waar Catalanen, Castilianen en Basken strijden om de macht, aanvankelijk in het geheim, maar daarna met steeds meer geweld. Een officier van het Op-center komt bij een aanslag om het leven, reden genoeg voor Paul Hood, de directeur van het center om geholpen door de meest geavanceerde apparatuur zich full-time met de ingewikkelde zaak bezig te houden, hoewel zijn huwelijk dreigt spaak te lopen vanwege voortdurende afwezigheid. De schrijvers zijn er niet in geslaagd van hun romanfiguren mensen van vlees en bloed te maken. Het verhaal blijft steken bij de jongensboekenfantasie waaraan veel geweld en technologie zijn toegevoegd. De lezer krijgt daardoor te maken met voornamelijk een opsomming van feiten volgens het recept van het steeds wisselende perspectief en het vermelden van dag, tijd en plaats. Spanning wordt er echter nauwelijks door aangebracht. Gewoon een mind…Lees verder

Over Tom Clancy

CC BY-SA 2.0 - Foto van/door Gary Wayne Gilbert

Thomas Leo (Tom) Clancy jr. (Baltimore, 12 april 1947 – aldaar, 1 oktober 2013) was een Amerikaans auteur van politieke thrillers, gebaseerd op concepten ontleend aan inlichtingendiensten en de militaire wetenschap; zijn naam is tevens een generieke aanduiding voor soortgelijke boeken die door andere auteurs worden geschreven.

Zijn vroege boeken ontlenen hun thematiek uit de Koude Oorlog. Clancy bereikt in zijn boeken door nauwgezet onderzoek een grote mate van realisme. Hij besteedde aandacht aan (fictieve) ecopolitieke motieven en achtergronden, in het bijzonder ook aan de technologie die bij missies wordt ingezet. Meerdere boeken zijn verfilmd. Ook werkte hij mee aan een aantal computerspellen waarvan de Rainbow Six-serie, de Splinter Cell-serie en de Ghost Recon-serie het bekendst zijn.

Clancy droomde als kind al van een militaire loopbaan, maar een oogprobleem (hij droeg een zeer sterke bril) deed die droo…Lees verder op Wikipedia