Zielsveel
Marc Legendre
1
Antwerpen: Manteau, 2010
196 p.
9789022325612 (paperback)

De ik-figuur uit deze jeugdroman krijgt een hoop ellende voor haar kiezen. In korte hoofdstukken die goed de vaart in het verhaal houden, vertelt de hoofdpersoon over haar vader die depressief is en door zijn zware medicijnen elke dag in katzwijm ligt. En over haar moeder die een minnaar heeft en dat blijkt de vader van haar vriendje te zijn. De auteur heeft een geloofwaardige, grappige en ontroerende puber neergezet. De cynische verteltoon zorgt voor een goede balans tussen hard en gevoelig; de zwarte humor beschrijft de pijnlijke situaties op een treffende manier, maar zorgt er tegelijkertijd voor dat het verhaal niet te zwaar wordt. Bij vlagen doet de toon denken aan die van de hoofdpersoon uit ‘Dit is geen dagboek’ van Erna Sassen. Jammer dat op driekwart van het boek de ik-figuur tot overmaat van ramp aangerand wordt door haar studiebegeleider. Hiermee boet het tot dan toe zeer sterke verhaal aan geloofwaardigheid in, want hoeveel ellende kan een persoon overkomen? Deze gebeurten…Lees verder

Over Marc Legendre

Marc Legendre (Antwerpen, 15 april 1956) is een Vlaams striptekenaar en scenarioschrijver.

Marc Legendre werd geboren in de Antwerpse wijk Seefhoek. Na zijn middelbare school begon hij aan de universiteit een studie Germaanse Filologie, deze studie voldeed echter niet aan zijn verwachtingen en hij besloot over te stappen op een studie Toegepaste Grafiek. Na zijn afstuderen ging hij in dienst als hoofdredacteur bij het stripblad Kuifje. Hoewel hij veel affiniteit met strips voelde, bleek deze rol achter de schermen niet de voldoening te geven die hij verwachtte.

In 1983 maakte hij, onder het pseudoniem Ikke, zijn tekendebuut in het stripblad Robbedoes, met de strip Biebel, een reeks over een opstandige jongen geschreven door Marck Meul. Na een jaar ging hij, naast de tekeningen, ook de scenario's voor zijn rekening nemen. Hierna ging het snel met de carrière van Legendre. In 1990 startte hij met teken…Lees verder op Wikipedia