Het Screamteam wordt tijdens een makkelijk vakantiebaantje geconfronteerd met drugsboeven.
De grengel
Marc Legendre
Plaats van uitgave onbekend: The House of Books, 2004
192 p.
90-443-1004-6

De ikverteller Chip, samen met zijn zeer domme vriend Pit en de pientere Joy, vormen samen het Screamteam: een spokenjagersclub op verzoek. In dit verhaal, het derde deel van de Screamteam-serie, komen ze terecht in een zeer groot huis waar ze voor de nieuwe eigenaar als vakantiejob een enorm boekenaanbod alfabetisch moeten rangschikken. De drie zijn veel alleen in dat huis -- of toch weer niet. Er gebeuren daar immers heel wat onverklaarbare dingen. In plaats van spokenjagers worden ze zelf het doelwit. In het huis zijn natuurlijk de traditionele spanningsmakers (zoals onmogelijke geluiden en stappen) ruimschoots aanwezig. Bovendien is er een schilderij met een man die zij 'Grengel' noemen en die af en toe tot leven schijnt te komen. Daarnaast is er ook de vroegere bewoonster die met vrienden regelmatig wat komt halen. In werkelijkheid houden zij daar een hele drugsvoorraad verborgen. De hulp die Grengel aanbiedt, is eigenlijk de hulp van twee andere jongeren die dolgraag lid zouden …Lees verder
Het Screamteam gaat op zoek naar een vakantiejob. In een spookachtig huis mogen zij boeken op alfabetische volgorde zetten bij een vreemde snuiter. Als de politie op bezoek komt en hen vraagt of zij de bewoner in de gaten willen houden, wordt het spannend. Dan komen drugsboeven een in het huis verstopt lab opruimen en worden de kinderen gegijzeld. Tijd voor de huisgeest om hen te hulp te komen. Dertien in een dozijn verhaal (kinderen die de meest gezochte boeven te slim af zijn) dat nooit echt spannend wordt. Het taalgebruik is zeer modern maar daardoor erg irritant: korte staccato zinnen, veel voorvoegsels als mega- en super-, alles is 'vet' of 'cool', een boef die voor alles "kanker-" zegt en voorspelbare humor. Daarnaast veel korte hoofdstukjes die het verhaal ophouden omdat de inhoud nergens over gaat. Derde deel in een serie over dit Screamteam na 'Het Sreamteam' en 'Pokkepop'*. Op de voorkaft de kop van de grengel (persoon in schilderij) die uiteindelijk maar een zeer summiere r…Lees verder

Over Marc Legendre

Marc Legendre (Antwerpen, 15 april 1956) is een Vlaams striptekenaar en scenarioschrijver.

Marc Legendre werd geboren in de Antwerpse wijk Seefhoek. Na zijn middelbare school begon hij aan de universiteit een studie Germaanse Filologie, deze studie voldeed echter niet aan zijn verwachtingen en hij besloot over te stappen op een studie Toegepaste Grafiek. Na zijn afstuderen ging hij in dienst als hoofdredacteur bij het stripblad Kuifje. Hoewel hij veel affiniteit met strips voelde, bleek deze rol achter de schermen niet de voldoening te geven die hij verwachtte.

In 1983 maakte hij, onder het pseudoniem Ikke, zijn tekendebuut in het stripblad Robbedoes, met de strip Biebel, een reeks over een opstandige jongen geschreven door Marck Meul. Na een jaar ging hij, naast de tekeningen, ook de scenario's voor zijn rekening nemen. Hierna ging het snel met de carrière van Legendre. In 1990 startte hij met teken…Lees verder op Wikipedia