In krabbengang
Günter Grass
Im Krebsgang
Amsterdam: Meulenhoff, 2002
207 p.
90-290-7167-2

Graven in het verleden is altijd een stokpaardje van Günter Grass geweest, waarbij hij geen heilig huisje spaart. In deze novelle behandelt hij een taboe-onderwerp uit de Duitse geschiedenis: de torpedering op 30 januari 1945 van het schip Wilhelm Gustloff in de Oostzee, waarbij duizenden opvarenden, die gevlucht waren voor het Russische leger, omkwamen. In de officiële geschiedschrijving werd deze scheepsramp lange tijd weggemoffeld, om niet de indruk te wekken dat men met de aandacht voor deze Duitse slachtoffers de Duitse schuld wilde minimaliseren. Wat verdrongen wordt, steekt echter vroeg of laat de kop op. Dat moet de verteller van dit verhaal, de door de auteur aangezochte middelmatige journalist Paul Pokriefke aan den lijve ervaren. Zijn moeder, Tulla Pokriefke (die lezers van de Danzig-trilogie moeiteloos zullen herkennen), heeft hem tot vervelens toe het verhaal verteld van haar overleving én zijn geboorte op het getroffen schip. Nu krijgt hij van een oude, uitgeschreven sch…Lees verder
Roman waarin de ondergang in januari 1945 van het hospitaalschip 'Wilhelm Gustloff' (genoemd naar een door een jood vermoorde Nazi-propagandist) door een aanval van een Russische onderzeeër centraal staat. De verteller, een journalist, die geboren wordt als het schip zinkt, moet van zijn moeder getuigen van deze oorlogsdaad, waarbij 9000 Duitse vluchtelingen omkomen. Als hij geen zin heeft, moet zijn gescheiden van hem levende zoon de fakkel van grootmoeder overnemen. Die identificeert zich compleet met zijn opdracht en brengt als aanhanger van ultra-rechts een andersdenkende, zich voor jood uitgevende Duitse scholier om. Een prachtig geschreven roman, waarin geschiedenis en hedendaagse tendensen op noodlottige wijze samenkomen. Een absolute bestseller in Duitsland en een hoogtepunt in het oeuvre van Grass (1927, Nobelprijs 1999). De vertaling haalt het niet bij het origineel (zo is het sappige dialect van oma niet overgezet), maar het superieure proza van Grass is in het Nederlands o…Lees verder

Over Günter Grass

CC BY 2.0 - Foto van/door Blaues Sofa from Berlin, Deutschland

Günter Wilhelm Grass (Danzig-Langfuhr, 16 oktober 1927 – Lübeck, 13 april 2015) was een Duitse schrijver en beeldend kunstenaar van Duits-Kasjoebische afkomst. In 1999 ontving hij de Nobelprijs voor Literatuur.

Leven

Grass werd geboren in Danzig-Langfuhr (tegenwoordig stadsdeel Wrzeszcz in Gdańsk, tegenwoordig in Polen) en groeide op in een koopmansgezin. Zijn moeder was een etnisch Kasjoebische katholiek, zijn vader was luthers en Duits. Volgens eerdere berichten werd hij tijdens de Tweede Wereldoorlog opgeroepen voor de hulptroepen van de Duitse luchtmacht. Dit bleek echter onjuist, in augustus 2006 maakte hij zelf bekend dat hij zich op 15-jarige leeftijd vrijwillig aanmeldde voor dienst op een U-boot. Daarvoor werd echter niemand meer aangenomen, waarna hij in dienst moest bij de Reichsarbeitsdienst. Op 17-jarige leeftijd (1944) werd hij als dienstplichtige opgeroepen door de Waffen-SS, waar hij dienstdeed bij de 10e SS-Pantserd…Lees verder op Wikipedia