Édouard Louis
Frans
Paris: Editions du Seuil, 2015
203 p.
9782757852972 (paperback)

Een afrekening als een boomerang

Een harde coming-of-ageroman van een 21-jarige voert de Franse bestsellerlijsten aan. Terecht. Het is een straf boek. Maar de literaire sensatie is ook een sensationele realityshow geworden. Peter Jacobs

Édouard Louis was het voorbije weekend een van de vedetten op de Foire du Livre in Parijs. De 21-jarige Franse debutant werd er niet alleen omstuwd door lezers die hun boek wilden laten signeren, maar ook door journalisten, fotografen en cameraploegen.En finir avec Eddy Bellegueule is immers een sensatie - een literaire sensatie die jammer genoeg ook voer is voor sensationele journalistiek.

' De mon enfance je n'ai aucun souvenir heureux.' De eerste zin is droog en kort, maar komt frontaal aan. Eddy Bellegueule is een jongetje dat anders is, meisjesachtig, fragiel, intelligent ook; hij valt op in het milieu waarin hij opgroeit, een uitzichtloos gat in Picardië, bevolkt door arbeiders en werklozen, waar machogedrag verheerlijkt wordt en vrouwen hun plaats moeten kennen. Huiselijk geweld (verbaal en fysiek), kleine criminaliteit, drankmisbruik, racisme en homofobie bepalen er de kwaliteit van het leven.

Eddy ondergaat de marginaliteit en het isolement, laat zich door de b…Lees verder

De pijnlijke identiteitscrisis van een volksjongen. Als kleuter al vertoonde Eddy Bellegueule meisjesgedrag, hoog stemmetje, drukke gebaartjes. Een handicap, zeker in de bekrompen Picardische achterstandsbuurt waar hij opgroeide en waar stoere mannelijkheid de norm is. Op school werd hij uitgescholden ('mietje') en mishandeld. Hoe zich staande te houden in een primitief, kortzichtig milieu? Meedoen met de jongens en de schijn ophouden? Vergeet het maar! Hij is en blijft een 'gonzesse' (wijf), zoals zijn vader hem voorhoudt. Dan opent zich een ontsnappingsroute. Het succesvolle debuut van de jonge Fransman (1992) verrast door een treffende contrastwerking tussen familiale platvloersheid ('vreten') en de verwerking van zijn eigen geaardheid ('interiorisatie'), tussen tredmolen en ontworsteling. Zo groeit een aangrijpende autobiografische roman, een case study, die door accentuering en uitvergroting weliswaar neigt naar stereotypering, maar vooral ook exemplarische waarde biedt. De famil…Lees verder

Over Édouard Louis

Édouard Louis, Hallencourt, Somme, Frankrijk, (geboren als Eddy Bellegueule; 30 oktober 1992) is een Frans schrijver.

Édouard Louis - oorspronkelijke naam Eddy Bellegueule is geboren en opgegroeid in het noorden van Frankrijk, wat tevens de achtergrond is van zijn eerste roman En finir avec Eddy Bellegueule (Weg met Eddy Bellegueule, uitgeverij De Bezige Bij Antwerpen). Louis groeide op in een arme familie: zijn vader, een fabrieksarbeider, was werkloos en zijn moeder had af en toe werk in de ouderenzorg. De familie werd ondersteund door de overheid. De armoede, het racisme en het alcoholisme waarmee Louis tijdens zijn jeugd werd geconfronteerd zouden de voornaamste onderwerpen worden van zijn literaire werk. Intellectueel is hij sterk geïnspireerd door de Franse socioloog Pierre Bourdieu.

Hij was de eerste van zijn familie die naar de universiteit ging en in 2011 werd hij toegelaten op de École Norm…Lees verder op Wikipedia