Anneke Bok
The testament of Mary
1
Breda: World Editions, 2013
124 p.
9789462370289 (hardback)

De prozabewerking uit 2012 van de bekende Ierse auteur en essayist (1955) van zijn eigen toneelstuk 'Testament', dat in 2011 te zien was op het Dublin Theatre Festival. In ballingschap in een huis in Efeze wordt Maria, de moeder van Jezus, tegelijk beschermd en ondervraagd door twee evangelisten. Na de kruisiging moest ze hierheen vluchten en nu probeert ze herinneringen aan elkaar te passen aan wat tot de wrede dood van haar zoon leidde. De omliggende dreiging is voelbaar voor de bange vrouw, primair door de druk van de ondervragers, die haar antwoorden steevast inkaderen in hun eigen mythische interpretatie. Voor de nuchtere vrouw blijft Jezus ondanks zijn charisma een kwetsbare persoon die werd omringd door onbetrouwbare volgelingen. De waarheid rond de wonderdoeningen wordt knap in het midden gehouden. Zelf gelooft ze niet in de offerdood van haar zoon, bidt tot Artemis en gaat gebukt onder een geheim. De auteur overtuigt in deze in de ik-vorm vertelde korte roman vol dreiging en …Lees verder

Over Colm Tóibín

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Larry D. Moore

Colm Tóibín, (Enniscorthy, 30 mei 1955) is een Iers schrijver, journalist en literatuurcriticus. Tevens geldt hij als een gerenommeerd academicus.

Leven en werk

Tóibín groeide op in een katholieke familie die zich actief inzetten voor de Ierse vrijheidsstrijd. Hij studeerde aan de Nationale Universiteit van Ierland te Dublin. Van 1975 tot 1978 woonde hij in Barcelona, waar hij Engelse doceerde. Begin jaren tachtig keerde hij terug naar Ierland en begon te werken als journalist. Als zodanig was hij ook enige jaren werkzaam vanuit Argentinië. Onder invloed van het werk van Ernest Hemingway koos hij vanaf de jaren negentig primair voor de literatuur. In die periode ontwikkelde hij zich ook tot een gerenommeerd academicus. Hij doceerde creatief schrijven aan de Universiteit van Manchester en is anno 2021 hoofd van- en professor aan de Universiteit van Liverpool.

Tóibín heeft een sobere, indringende, enigszins afstandelij…Lees verder op Wikipedia