Vlaanderen, jaren vijftig: de 19-jarige Dora organiseert een voedselbank en als daar een zwerver met een 3-jarig jongetje aanklopt dat niet zijn zoontje zou zijn, wil ze daar meer van weten.
Het kind en de zwerver
Anne-Marie Hooyberghs
Utrecht: Z&K, © 2020
285 p.
9789020537352 (paperback)

Anne-Marie Hooyberghs (1954) schrijft in diverse genres (met name familie-, romantische, historische en christelijke romans), vaak met een sociale inslag. In dit verhaal, dat zich afspeelt in de jaren vijftig in Vlaanderen, gaat het om de 19-jarige Dora uit een welgesteld gezin, die met haar vriendin Lucy een voedselbank organiseert. Daar komt ze in contact met een zwerver die er nogal onverzorgd uitziet en zich ondankbaar gedraagt. Aanvankelijk wil ze dan ook niets met hem te maken hebben. Maar als hij later met een 3-jarig jongetje bij de voedselbank aanklopt, en de pastor zegt dat dat niet zijn zoon is, wil ze daar meer van weten en probeert ze uit te zoeken hoe de vork in de steel zit. Dat leidt tot onverwachte verwikkelingen. Vakkundig geschreven in een eenvoudige stijl, met goede beschrijvingen van sfeer en karakters. De auteur is kunstenares en schrijft zowel romans als jeugdboeken.

Over Anne-Marie Hooyberghs

Anne-Marie Hooyberghs (Tongerlo 22 augustus 1954) is een Belgische romanschrijver en beeldend kunstenaar.

Hooyberghs werd geboren in Tongerlo (Westerlo) als Anna Maria Hooyberghs. Ze groeide op als tweede oudste van zeven kinderen in een creatieve familie. Haar grootvader had kunstschilderen en houtsnijwerk als hobby, haar vader was amateurkunstschilder en zong in verschillende koren en haar moeder schreef gedichten in haar vrije tijd. Het tekenen, het schilderen en het schrijven kreeg ze dus van heel jong mee en ze was er altijd sterk door geboeid.

Hooyberghs koos als jong volwassene niet voor een kunstopleiding. Dat was toen geen optie. Ze schreef zich in 1972 in aan de Hoge school te Geel (studierichting Industrieel laborante), huwde in 1974 en kreeg twee dochters (1977 en 1980). Pas na een loopbaan van elf jaar als laborante in een cosmetisch bedrijf koos Hooyberghs uiteindelijk voor haar passie: de kuns…Lees verder op Wikipedia