Bloedverwanten
Anne-Marie Hooyberghs
1
Utrecht: Westfriesland, 2011
224 p.
9789020530520 (hardback)

Maddy gaat als verpleegster van de dementerende graaf Albrecht gaat aan het werk op het kasteel van de familie Beaufort. De grootmoeder van Maddy heeft op haar sterfbed haar grote geheim prijsgegeven: de moeder van Maddy is een dochter van de graaf. Maddy ziet daarom in deze baan de kans schoon om haar grootvader te leren kennen. Ze leert echter niet alleen haar grootvader kennen, maar ook diens kleinzoon, op wie ze verliefd wordt. Helaas, ze zijn familie van elkaar, dus er zit geen toekomst in de relatie. Een romantisch verhaal dat speelt aan het begin van de 21e eeuw en dat hier en daar melodramatische trekjes heeft. De auteur heeft een aantal onwaarschijnlijke verwikkelingen in het verhaal ingebouwd. Twaalfde roman van de Vlaamse auteur die ook enkele jeugdboeken schreef, en de derde roman die bij een Nederlandse uitgever verschijnt. Voor niet al te kritische lezers een aantrekkelijke familie/streekroman. Volle bladspiegel, normale druk.

Over Anne-Marie Hooyberghs

Anne-Marie Hooyberghs (Tongerlo 22 augustus 1954) is een Belgische romanschrijver en beeldend kunstenaar.

Hooyberghs werd geboren in Tongerlo (Westerlo) als Anna Maria Hooyberghs. Ze groeide op als tweede oudste van zeven kinderen in een creatieve familie. Haar grootvader had kunstschilderen en houtsnijwerk als hobby, haar vader was amateurkunstschilder en zong in verschillende koren en haar moeder schreef gedichten in haar vrije tijd. Het tekenen, het schilderen en het schrijven kreeg ze dus van heel jong mee en ze was er altijd sterk door geboeid.

Hooyberghs koos als jong volwassene niet voor een kunstopleiding. Dat was toen geen optie. Ze schreef zich in 1972 in aan de Hoge school te Geel (studierichting Industrieel laborante), huwde in 1974 en kreeg twee dochters (1977 en 1980). Pas na een loopbaan van elf jaar als laborante in een cosmetisch bedrijf koos Hooyberghs uiteindelijk voor haar passie: de kuns…Lees verder op Wikipedia